FERDINAND PORSCHE EN DE VOLKSWAGEN
Adolf
Hitler was een bewonderaar van de Amerikaanse automobiel-industrie. Hij droomde
van een Duits volk “op wielen”. Deze droom was het begin van de ontwikkeling van
de “Volkswagen”.
Een
auto, die 990 mark zou moeten kosten en waar een heel spaarsysteem voor werd
opgezet. Veel Duitsers begonnen in de dertiger jaren te sparen (5 mark per
maand) om in het bezit van de “Kever” te komen. Ferdinand Porsche, een vermaard
ingenieur en constructeur beloofde de “Fuehrer”, om dit binnen enkele jaren te
realiseren. Porsche had naam gemaakt bij de bouw van race-wagens. Adolf Hitler
had het volste vertrouwen in Porsche. Hij liet hem altijd door zijn persoonlijke
piloot vervoeren. Hitler schijnt gezegd te hebben: “Generale habe ich genug,
aber von Ferdinand Porsche gibts nur eine.” Porsche bracht twee maal een bezoek
aan de auto-fabrieken van Henry Ford in de Verenigde Staten. Deze
automobiel-magnaat was pro-Hitler (en anti-communistisch) en gaf bij elke
verkochte Ford een anti-semitisch boek kado: de “Protokolllen van de Ouderen van
Zion”. Hierin werd het Joodse komplot om tot een wereldheerschappij te komen
onthuld. Het (nog steeds gedrukte en gelezen) pamflet is waarschijnlijk door de
geheime dienst van de Russische Tsaar gefabriceerd en wordt in anti-semitische
kringen als authentiek beschouwd.
In de
buurt van Wolfsburg werd de Volkswagen-fabriek gebouwd. Door dwangarbeiders wel
te verstaan. Joden, die na de bouw terug naar de concentratiekampen gingen. Ook
gedurende de oorlog bestond ongeveer 2/3 van de arbeiders uit krijgsgevangenen
en dwangarbeiders. Zij bouwden echter geen Volkwagens, daarvan zijn gedurende de
2e Wereldoorlog slechts enkele prototypes en (voor de spaaraktie!)
gebouwd.
Al
voor het begin van de oorlog bood hij Goering aan om in Wolfsburg vliegtuigen te
produceren. Het werd een militaire uitgave van de Volkswagen, die (door de
luchtkoeling) in Noord-Afrika en Rusland zeer goed voldeed. De SS kreeg de
eerste 4000 exemplaren geleverd. Behalve deze “jeeps”, leverde Porsche ook
onderdelen voor de V1 en ontwikkelde tanks (de “Ferdinand”, een mislukking en de
“Maus”, een rijdend fort, dat uiteindelijk niet te vervoeren
bleek.)
Porsche werd tot “Oberfuehrer der SS” benoemd en was
nauw betrokken bij de organisatie en planning van de Duitse oorlogsindustrie.
Zijn toewijding aan het systeem was groot en zijn geloof aan de “Endsieg”
ongebroken. Tot de fabriek in 1944 werd gebombardeerd en productie onmogelijk
werd. Ferdinand Porsche trok zich terug in Oostenrijk en ging verder met waar de
geniale ingenieur het beste in was, het construeren van motoren.
Ferdinand Porsche heeft nooit gesproken over de
duistere kant van de Nazi-oorlogsindustrie. De miljoenen (Joodse) dwangarbeiders
en krijgsgevangenen, die in Duitsland te werk werden gesteld en die door
oorlogsgeweld, hongersnood en terreur om het leven kwamen. Porsche is na de val
van Duitsland nooit ter verantwoording geroepen of voor het gerecht geweest.
Voor
het uitbreken van de oorlog had Ferdinand Porsche al een sportversie van de
Volswagen ontwikkeld en gebouwd. Dit model werd door zijn zoon verder ontwikkeld
en leidde tot de beroemde Porsche-sportwagen.
Maar
hoe ging het nu met de Volkswagen? Na de capitulatie werd Duitsland in 4
militaire zones verdeeld. De Britse militairen hadden behoefte aan een
verbindingsauto en dit werd “de Volkswagen”, waarvan Adolf Hitler Porsche's
proto-type had bewonderd. De fabriek in Wolfsburg werd hersteld en de productie
kwam al snel op gang. Eindelijk konden de Duitsers “hun auto” zelf aanschaffen.
De Volkswagen wordt razend populair en zal dat nog tientallen jaren blijven. Als
het miljoenste exemplaar uit de fabriek rolt, is Ferdinand Porsche daar niet bij
aanwezig. Hij leidt een teruggetrokken leven en sterft in anonimiteit op
76-jarige leeftijd. Zijn zoon Ferry bouwt het Porsche-concern opnieuw uit en nog
steeds vindt het ontwerp van Ferdinand Porsche over de gehele wereld gretig
aftrek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten